Justyna Sikora Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Kochanowskiego w Kielcach Instytut: Pedagogiki i Psychologii Zakład: Pedagogiki Ogólnej i Teorii Wychowania
PROGRAM NAUCZANIA
Przedmiot: SYSTEMY PEDAGOGICZNE
Kierunek studiów: PEDAGOGIKA
Specjalność: – edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią pedagogiczną – edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z nauczaniem języka angielskiego
Przedmiot realizowany na roku: I studiów stacjonarnych I stopnia
Liczba godzin: – 10 h ćwiczeń (+projekt własny)
Forma zaliczenia: Zaliczenie z oceną (ćw.)
CELE STUDIOWANIA: 1. Wprowadzenie studentów w kulturę naukową pedagogiki przez ukazanie różnorodności i złożoności współczesnych kierunków i orientacji pedagogicznych. 2. Przygotowanie studentów do dostrzegania i samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych w działalności pedagogicznej. 3. Opanowanie umiejętności krytycznej analizy odmiennych koncepcji wychowania, która ułatwia poszukiwanie własnej pedagogiki (pedagogii) ze świadomością jej racjonalnych założeń i konsekwencji. 4. Doprowadzenie do krytycznego i refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidualnego stylu działań pedagogicznych studentów.
TEMATYKA ĆWICZEŃ I. Wprowadzenie do zajęć. Racjonalność adaptacyjna i emancypacyjna w pedagogice 1. Założenia pedagogiki tradycyjnej w ujęciu Johanna Friedricha Herbarta i jej echa we współczesnych koncepcjach pedagogicznych • Historia życia J.F. Herbarta i jej znaczenie dla rozwoju koncepcji pedagogicznej • Cel i środki wychowania • Idee moralne w procesie wychowania • Stopnie formalne nauczania • Relacje wychowawcze w szkole tradycyjnej Literatura: Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna. Warszawa 2008; ss. 108-112 Herbart J.F.: Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania. Warszawa 2007 Kupisiewicz C.: Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1994; ss. 36-40 Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika: podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003; ss. 205-210 Okoń W.: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1996; ss. 38-40
2. Afirmacja wolności w pedagogice emancypacyjnej na przykładzie koncepcji deskolaryzacji społeczeństwa Ivana Illicha: • Ivan Illich – krótki rys biograficzny, • geneza koncepcji, • krytyka współczesnych społeczeństw konsumpcyjnych i działających w nich instytucji, • szkoła w poglądach I. Illicha, • drogi emancypacji społecznej i edukacji (wolne życie we wspólnotach konwiwialnych, odszkolnienie). Literatura: Illich I.: Społeczeństwo bez szkoły. Warszawa 1976 Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika: podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003; ss. 404-408 Wołoszyn S.: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Kielce 1998; ss. 109-111 Wołoszyn S.: Źródła do dziejów wychowania. T. III. Ks. II. Kielce 1998; ss. 497-508 Zielińska H.: Neoromantyczne utopie Ivana Illicha. W: Z. Kwieciński (red.): Alternatywy myślenia dla/o edukacji. Warszawa 2000; ss. 239-253
II. Personalizm i jego znaczenie dla współczesnej refleksji o wychowaniu na przykładzie koncepcji ks. Janusza Tarnowskiego • Inspiracje pedagogiczne ks. J. Tarnowskiego • Pojęcie i kategorie pseudowychowania • Ujęcie procesu wychowania według ks. J. Tarnowskiego – Pojęcie i cele wychowania – Wychowanie jako spotkanie i jego wymiary – Właściwości procesu wychowania • Dialog jako podstawowa metoda porozumiewania się wychowawcy z wychowankiem – Warunki zaistnienia i powodzenia dialogu – Rodzaje dialogu (jako metoda, proces i postawa) – Formy dialogu (rzeczowy, personalny, egzystencjalny) Literatura: Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika: podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003; ss. 258-260 Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2004; ss. 61-73 Tarnowski J.: Jak wychowywać? Warszawa 1993 Tarnowski J.: Trzej mistrzowie dialogu. W: J. Piekarski, B. Śliwerski (red.): Edukacja alternatywna: nowe teorie, modele badań i reformy. Kraków 2000; ss. 92-100
III. Potrzeba afirmacji podmiotowości, wolności i kreatywności we współczesnym systemie pedagogicznym. Założenia pedagogiki radykalnego humanizmu Ericha Fromma • Geneza i rozwój koncepcji pedagogicznej E. Fromma • Podstawowe pojęcia w koncepcji E. Fromma (bliskość, wrogość i ich typy) • Charakterystyka wychowawców o dominującej orientacji biofilnej i nekrofilnej • Proces wychowania i edukacji – Wartości afirmowane w procesie wychowania i nauczania – Szkoła humanistyczna – Relacje wychowanek – wychowawca – Rola i zadania pedagoga humanistycznego • Cechy „zdrowego społeczeństwa” w ujęciu E. Fromma • Być czy mieć – współczesny konflikt wartości w życiu i edukacji Literatura: Fromm E.: Mieć czy być. Poznań 1999 Fromm E.: O sztuce miłości. Warszawa 1992 Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2004; ss. 221-241
IV. Bez autorytaryzmu w pedagogice – Wychowanie bez porażek Thomasa Gordona • Przybliżenie sylwetki T. Gordona. • Poglądy T. Gordona na dziecko, rodziców i ich wzajemne relacje. • „Symetryczne stosunki ludzkie” jako kluczowe pojęcie w koncepcji T. Gordona. • Fałszywe mity o dzieciach i wychowawcach. • Metoda „wychowania bez porażek”: o konflikt w ujęciu T. Gordona, o zasady rozwiązywania konfliktów, o fazy radzenia sobie w sytuacji problemowej. • Zadania wychowawcy w pedagogice nieautorytarnej. • Skuteczność stosowania metody bez porażek. Literatura: Gordon T.: Wychowanie bez porażek. Warszawa 1991 Gordon T.: Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa 1994 Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2004; ss.137-154 Wołoszyn S.: Źródła do dziejów wychowania. T. III. Ks. II. Kielce 1998; ss. 367-403
V. Pedagogika serca • Działalność i twórczość pedagogiczna Marii Łopatkowej • Geneza i główne cele nurtu • Podstawowe założenia i zasady koncepcji: – afirmacja miłości punktem wyjścia w relacjach wychowawczych, – ujęcie procesu wychowania, – efekt adiaforyzacji, – władza a piecza rodzicielska, – rola wzorów osobowych w procesach kształcenia i wychowania. Literatura: Dymara B., Łopatkowa M., Pulinowa M., Murzyn A.: Dziecko w świecie wartości. T.2: Poszukiwanie ładu umysłu i serca. Kraków 2010 Łopatkowa M.: Pedagogika serca. Warszawa 1992 Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2004; ss.137-154
V. Zaliczenie przedmiotu – kolokwium sprawdzające znajomość głównych założeń omawianych koncepcji, umiejętność krytycznego odniesienia się do poznanych teorii, wskazanie możliwości zastosowania ich w działalności dydaktyczno-wychowawczej a także umiejętność porównania – wskazanie elementów wspólnych i różnych w poszczególnych koncepcjach.
Całościowy wykaz literatury LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika: podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa 2003 2. Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998 3. Śliwerski B. (red.): Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu. T. 1. Gdańsk 2006 4. Wołoszyn S.: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Kielce 1998 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 5. Baranowicz K. (red.): Pedagogika alternatywna: dylematy praktyki. Kraków 2000 6. Czerepaniak-Walczak M.: Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Wyd. US, Szczecin 1995 7. Dauber H. Podstawy pedagogiki humanistycznej. Kraków 1997 8. Kwieciński Z. (red.): Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa 2000; s. 5-12 i s. 21-66 9. Matyjas B., Ratajek Z., Trafiałek E.: Orientacje i kierunki w pedagogice współczesnej: zarys problematyki. Kielce 1999 10. Milerski B., Śliwerski B. (red.): Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa 2000 (wybór haseł przez studenta) 11. Okoń W.: Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa 1997 12. Piekarski J., Śliwerski B. (red.): Edukacja alternatywna: nowe teorie, modele badań i reformy. Kraków 2000 (wybór własny studenta) 13. Szkudlarek T., Śliwerski B.: Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków 2000; cz. pierwsza i trzecia 14. Śliwerski B.: Przekraczanie granic wychowania: od pedagogiki dziecka do antypedagogiki. Łódź 1992 15. Wojnar I., Kubin J. (red.): Edukacja wobec wyzwań XXI wieku. Warszawa 1997 16. Wosik E. (red.): Zmiany w systemie oświaty: wyniki badań empirycznych. Warszawa 2002 17. Artykuły z wybranych czasopism pedagogicznych, np.: – „Edukacja” – „Kwartalnik Pedagogiczny” – „Wychowanie na Co Dzień”
|